Jaké jsou strategické plány skupiny v České republice?
Veolia působí ve vodárenství, energetice a odpadech. V České republice zatím máme hlavně teplárenství a vodárenství, a co se týče odpadů, jsme úplně na začátku. Neplánujeme zde realizovat sběr odpadů nebo odvozy na skládky, chceme se zaměřit spíše na využití odpadu jako zdroje pro další užití, což se běžně dělá s papírem, kartonem, sklem, aluminiem, železem, dřevem, ale také s IT odpadem. Víte, že v kile odpadu z iPhonu nebo jiného smartphonu je více zlata než v průměrně produkujícím dole na zlato? V mobilech je také platina a velmi vzácné kovy, které existují jenom v Číně. Chceme z odpadu získat to cenné a zbývající část pak transformovat do energie ve formě bioplynu, tepla nebo látek s velkou výhřevností. Tento způsob využití odpadů budeme nabízet municipalitám a vytvářet tak další možnosti propojení všech třech oblastí našich aktivit. Veolia má v tomto ohledu vzácnou pozici, a právě proto se snažíme naše aktivity maximálně propojovat.
Jakým způsobem v dnešní době, kdy jsou trendem platformy, jako Uber či Airbnb, globální skupina Veolia inovuje?
Inovace jsou v centru našeho přemýšlení a jsou součástí našeho odlišení. Samozřejmě dneska je hodně digitálních inovací, ale nezapomínáme ani na biologické či chemické zlepšení. Například to, že dokážeme dostat zlato a další kovy ze smartfonů, tak to vyžadovalo propojení elektroniky, jemné techniky a mikrochemie. Veolia dneska vyvíjí hodně nových aplikací se dvěma cíli. Prvním je zlepšit chod našich služeb a zároveň je více přiblížit zákazníkům, přinést jim větší komfort. A druhým je zlepšení interního řízení u našich aktivit.
Můžete prosím uvést konkrétní příklady inovací…
V tomto ohledu máme krásný příklad tady v Praze. Díky SWIM (Smart Water Integrated Management) dokážeme z jednoho místa řídit na dálku všechna vodárenská a kanalizační zařízení. A další podobná zařízení máme v Šanghaji či Lille v pařížském regionu. Díky digitálnímu smart odečítání vodoměrů detekujeme velmi rychle, když v bytě nebo domku u zákazníka uniká voda, a jsme schopni okamžitě také spotřebitele upozornit. Spotřebitel dostane zprávu na telefon s info o abnormální spotřebě a výzvou, že je třeba opravit vnitřní rozvody. Zajímavé jsou i další příklady z recyklace. Veolia vyvinula dvě user friendly aplikace pro obyvatele velkých měst, s jejichž pomocí mohou spotřebitelé dovézt svůj vytříděný odpad na místa, kam patří.
V českém vodárenství je nejrozšířenější tzv. provozní model. Jak vidíte jeho budoucnost?
Každý ekonomický model by měl být postavený na přidané hodnotě a výkonnosti. Když jsme tady před 20 lety ve vodárenství začínali, tak spousta infrastruktury byla ve špatném stavu, vodárenské společnosti byly v deficitu a my jsme přinesli určitou novou výkonnost. S provozním modelem jsme díky odvedenému nájemnému dokázali vygenerovat finance na investice do infrastruktury. Tato fáze už je ale u konce. Co můžeme přinést v dalších letech? Jedním ze závazků může být to, že se budeme snažit méně čerpat vodu z přírodních zdrojů a zejména pro průmyslové podniky používat recyklovanou vodu. Dále je možné snižovat klasickou spotřebu energie a nahrazovat ji obnovitelnými zdroji a zajistit, aby se energie vracela zpátky do provozů a ty byly soběstačnými. Nebo lze vytvářet čistá hnojiva z našich odpadů… Veolia je firma, která by měla přinášet další a další výhody svým partnerům díky tomu, že umí řešit specifické oblasti. Budeme chtít, abychom byli odměňováni pouze, pokud se nám to bude dařit. Musíme budoucnost vidět jiným modelem, ve kterém budeme oceňováni za to, co přineseme navíc. Dokážeme nabídnout neskutečnou škálu zlepšení výkonnostních ukazatelů. Municipality a zákazníci si jen musí určit, co je pro ně nejdůležitější, a my budeme realizovat jejich volbu. Dříve byla naše odměna odvozena od spotřeby. V nových smlouvách přibývají nové závazky – omezení čerpání vody z přírody, množství vyrobené energie apod. A máme také kontrakty, ve kterých jsme oceňováni za to, kolik jsme schopni vyrobit třeba fertilizátorů. Město (či zákazník) si určí samo, jaké budou výkonnostní parametry i jak budou měřeny a kontrolovány. Když je splníme, tak budeme odměněni, jak bylo dohodnuto. Když to nedokážeme, zaplatíme pokutu. A když se nám podaří ukazatele překročit a díky tomu partner ušetří náklady, tak se o přínos budeme dělit.
Jaký je přístup skupiny Veolia k zaměstnanosti žen? Jaké jsou vaše motivace pro podporu žen?
Pro mne je důležité vnímat naše klienty jako celek. Koncovým zákazníkem je veřejnost, kde jsou stejně zastoupeni muži i ženy. Takže když si mám představit služby, které budou přínosné a vyvážené pro celou veřejnost, tak musí být vyvážení i naši zaměstnanci. Má-li být firma úspěšná, musí naplno využívat talentu všech svých zaměstnanců, mužů i žen. Z týmů, kde je větší diverzita, navíc pochází i více inovací. Větší diverzita nám pomáhá lépe chápat zákazníky a lépe reagovat na jejich očekávání. A právě proto zavádíme politiku zaměřenou na zvýšení podílu žen v Top 500 skupiny Veolia.
Rozhovor s předsedou představenstva a generálním ředitelem skupiny Veolia Antoinem Frérotem o důležitosti inovací i budoucnosti provozního modelu ve vodárenství.
Aktuálně
Nová evropská směrnice
Parlamentní listy
Ministr Výborný ocenil dlouhodobou koncepci Prahy i pražské vodohospodáře.
Evropská komise
oVodarenstvi.cz
oVodarenstvi.cz
Video
Bond, voda a změny klimatu včera a dnesCenotvorba a vývoj vodného a stočného v ČRSoučasné problémy financování vodního hospodářství v ČRZkušenosti s provozovatelskou smlouvou, Zdeněk Čáp, České BudějoviceTV Praha: Voda a její výhody v soukromém sektoruPrivate Water Professionals Serving Our CommunitiesPrivate Sector vs. Public Sector