Poučme se od dětí! Průzkum ukázal, že školáci a studenti dobře vědí,co nepatří do dřezu nebo toalety

Téměř devět z deseti dětí školou povinných ví, že do dřezu, umyvadla a WC se nemají splachovat zbytky jídla, olej, hygienické potřeby, chemikálie, barvy nebo léky, protože to může způsobovat ucpávání potrubí a ohrožení systému čištění odpadní vody.

Z aktuálního průzkumu programu Recyklohraní, kterého se zúčastnilo 8 400 žáků základních škol a studentů středních škol z celé České republiky, dále vyplynulo, že děti mají také dobré povědomí o tom, jak a proč šetřit pitnou vodou a zbytečně jí neplýtvat.

Děti mají nejen slušné znalosti, ale zároveň mají dobře zažité praktické návyky, jak vodou neplýtvat. Například při běžné hygieně nenechávají zbytečně vytékat vodu z vodovodu – 72 % dětí používá při čištění zubů kelímek, 65 % dětí zavírá kohoutek mezi namydlením a opláchnutím rukou v umyvadle a stejné procento zavírá přívod vody mezi namydlením a opláchnutím při sprchování.

Celkem 87 % dětí je jasné, že kapající kohoutek nebo protékající WC s sebou nesou velké ztráty vody a je třeba zajistit rychle opravu. A v neposlední řadě, 95 % žáků a studentů ví, že je dobré zachytávat dešťovou vodu a používat ji například na zalévání rostlin nebo splachování WC.

Nádoba na použitý olej se stává v domácnostech běžnou
V 64 % domácností, kde vyrůstají školní děti, používají běžně samostatnou nádobu, do které schraňují použitý olej, který pak odnáší do sběrného dvora nebo do speciálních kontejnerů na tuky a oleje. Naopak v 10 % domácností sběrnou nádobu na olej požívají výjimečně a ve 26 % ji nepoužívají vůbec.

„Použité oleje a tuky způsobují v kanalizaci značné problémy. Tuk se usazuje na stěnách kanalizačního potrubí, kde tuhne a zanáší ho. To vede k jeho nižší průtočnosti a v krajním případě i ucpaní. Proto jsme rádi, že mladá generace tato rizika zná a ví, jaké věci do odpadní vody z domácností nepatří,“ říká Marcela Dvořáková, výkonná ředitelka komunikace společnosti Veolia Česká republika, která se nejen v rámci programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět aktivně zapojuje do vzdělávání školáků a studentů v oblasti šetrné spotřeby vody.
V 64 % domácností, kde vyrůstají školní děti, používají běžně samostatnou nádobu, do které schraňují použitý olej, který pak odnáší do sběrného dvora nebo do speciálních kontejnerů na tuky a oleje.

Prostor pro osvětu je zejména v pochopení širších souvislostí
Děti velmi dobře vědí, že pitná voda je nezbytná pro život a že její zdroje jsou omezené. Mírně zkreslené je však jejich povědomí, kolik vody denně v průměru spotřebujeme. Podle ČSÚ běžný Čech v průměru spotřebuje kolem 90 litrů vody a tuto informaci zná 26 % dětí. Naopak 65 % si myslí, že je to méně.

„V našem vzdělávacím programu se snažíme žákům a studentům zprostředkovávat pohled na spotřebu vody také v širších souvislostech. Jedním z nich je pochopení principu vodní stopy. Jde o množství vody, které je zapotřebí k produkci zboží či služeb, a v ČR jde v průměru o cca 4,5 tisíc litrů vody spotřebované na osobu a den. Podle průzkumu minimálně polovina dětí však o vodní stopě nic neví,“ říká Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní, a dodává: „Je důležité, aby mladá generace pochopila, že především svým ohleduplným přístupem ke spotřebě věcí a tím, že nebudou zbytečně plýtvat, mohou přispět k ochraně životního prostředí a pozitivně ovlivnit spotřebu pitné vody. Tyto jednoduché principy jsou schopni přijmout za své nejen školáci a studenti, ale už i malé děti v mateřských školkách.“

O něco slabší jsou také znalosti dětí, které se týkají techničtějších metod pro řešení úspor vody. Například o tom, že spotřebu vody mohou výrazně snížit úsporné systémy na splachování vody (např. WC stop či vícetlačítkové splachovače) ví 69 % žáků anebo studentů, o existenci tzv. perlátorů, jednoduchých nástavců na vodovodní kohoutek, které snižují průtok vody, slyšelo výrazně méně dětí a jen v pětině domácností je aktivně využívají.

Nová EKOABECEDA aneb Buďme k vodě šetrní
Ještě v tomto školním roce představí Recyklohraní ve spolupráci s vodárenskými společnostmi skupiny Veolia novou metodickou příručku pro pedagogy s názvem EKOABECEDA aneb Buďme k vodě šetrní, jejíž součástí budou i výukové scénáře pro jednotlivé věkové skupiny žáků a studentů. Školy zapojené do programu Recyklohraní ji budou mít v elektronické podobě k dispozici zcela zdarma. Recyklohraní také připravuje semináře či webináře pro pedagogy, které jim pomohou novou EKOABECEDU efektivně využívat ve výuce.

Projekt Recyklohraní aneb Ukliďme si svět, vznikl v roce 2008 a jeho cílem je informovat a vzdělávat žáky či studenty MŠ, ZŠ a SŠ z celé ČR o problémech životního prostřední a nutnosti recyklace. V průběhu školního roku jsou vyhlašovány zajímavé úkoly s environmentální tématikou. Pedagogičtí pracovníci ke své práci mohou využívat učební materiál tzv. Ekoabecedy. Zájemci o praktickou výuku recyklace se mohou zapojit do nejrůznějších sběrových akcí na podporu zpětného odběru použitých baterií a drobného elektrozařízení. Do března 2021 se do programu zdarma registrovalo 3 750 škol. Bližší informace o aktivitách v rámci projektu, včetně fotogalerie lze najít na stránkách www.recyklohrani.cz nebo na www.facebook.com/recyklohrani. Hlavními partnery o.p.s. Recyklohraní jsou společnosti ECOBAT s.r.o. a ELEKTROWIN, a.s.

O průzkumu: Průzkum Co víme o šetrné spotřebě vody realizovala společnost Recyklohraní, o.p.s. Mapoval povědomí žáků základních škol a studentů středních škol z celé ČR o významu ochrany pitné vody a také o základních principech, jak lze snižovat spotřebu vody. Byl zároveň sondou, jak mají děti osvojené návyky, které vedou k omezení plýtvání vodou, a jak jsou tyto principy podporovány v domácnostech, kde děti vyrůstají. Sběr dat proběhl prostřednictvím online dotazníku na platformě Google v období únor až březen 2021. S jeho sdílením mezi žáky a studenty významně pomohli pedagogové ze škol zapojených do školního vzdělávacího programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět. Do průzkumu se zapojilo 8 400 respondentů z výše uvedené cílové skupiny vyváženě zastoupených dle věku i regionu.

Aktuálně

Co přinese novelizace "důchodkyně" environmentálních směrnic?
Vanka (ANO): Proč má Plzeň-sever nejdražší vodu v republice?
Jak v Praze snižují emise a spoří náklady?
Rosický: Vodárenské systémy mají velký energetický potenciál
Ministr Výborný: Vodohospodářství bohužel trpí jednou velkou nespravedlností

Ministr Výborný ocenil dlouhodobou koncepci Prahy i pražské vodohospodáře.

EPC projekt v Psychiatrické nemocnici v Bohnicích šetří energie i finance
Barák: Hlavní výzvou je koncepce na 40-50 let, spojovaní  v regionální celky, konec neúčelných dotací a řízení oboru  jedním ministerstvem
Odborné sympozium Budoucnost vody nabídne inspiraci i osvětu
Mrkos: Testujeme světově unikátní využití vodojemů k vyrovnání nerovnováh v energetické soustavě
V Česku vzniká světový unikát. Vodárny spojily spotřebu vody a elektřiny
Stanovisko SOVAK k hygienickému zabezpečení vody a zdravotním rizikům
DNA testy pomáhají vodohospodářům při čištění odpadních vod
Soutěž Zlatá VOD-KA ukázala nejlepší nové technologie v oboru
Třetina pražských dětí a mladistvých by vyhodila zbytky jídel do záchodu. Kopírují návyky z domova
Světový den vody: Urychleme změnu, dokud je čas…
Nová směrnice o čištění městských odpadních vod se dotkne téměř všech
Smažené Vánoce. Většina Pražanů ví, jak olej správně likvidovat, polovina to přesto dělá špatně
Zákon o ústavní ochraně vody by mohl platit od července 2023
MŽP dá ze zdrojů EU na ochranu přírody a vody v krajině 1,9 miliardy korun
Vodohospodáři vodné a stočné zatím nezdražili, chtějí však zastropování cen
Green Deal bude stát 22 procent evropského rozpočtu a významný dopad bude mít i na české vodárenství
SOVAK ČR: Jaká rizika představují pro člověka mikropolutanty
Na úsporu vody v podnicích chce MPO z plánu obnovy rozdělit 1 miliardu korun
Evropská komise se zabývá nedovolenou podporou v Portugalsku
Lze využít recyklovanou vodu na závlahu městských parků?
Je aktuální cena vody sociálně únosná?
Dopady covid-19 pocítilo téměř 80 % vodáren
Jaká je kvalita vody u vás doma?
Rieder: Nešetřeme, ale buďme k vodě šetrní
Soukromý nebo veřejný ve vodárenství? Proč ne lepší nebo horší?