„Jsme velmi rádi, že PVK mohou jako první využívat nejmodernější technologii. Od nákupu vozu si slibujeme úsporu provozních nákladů a výrazně nižší zátěž životního prostředí v hlavním městě,“ uvádí generální ředitel PVK Petr Mrkos.
„Jsem rád, že klimatický závazek hlavního města Prahy o snižování emisí CO2 nám pomáhají naplňovat i naše městské firmy. O to víc mě těší, že Pražské vodovody a kanalizace jsou první ve střední Evropě, kdo bude pro provoz takového vozidla využívat bioCNG,“ upozorňuje náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček.
Nový vůz s pohonem na bioCNG má oproti běžným vozidlům nižší provozní náklady, načerpá větší množství nečistot a navíc vyprodukuje méně emisí.
„Jsem rád, že klimatický závazek hlavního města Prahy o snižování emisí CO2 nám pomáhají naplňovat i naše městské firmy.“ Petr Hlubuček, náměstek primátora hl. m. Prahy
O více než polovinu škodlivin méně
Nový vůz s pohonem na bioCNG má významný ekologický přínos. Do pražského ovzduší by mělo vypustit o 58 procent škodlivin méně než auto s naftovým motorem. Kanalizaci čistí vysokým tlakem vody, přičemž špinavou vodu si samo v zásobníku vyčistí. Vozidlo tak nemusí několikrát za den jezdit k hydrantu pro čistou vodu.
Odveze až dvojnásobek nečistot
Tímto způsobem musí PVK čistit kanalizaci zejména v místech s nižším spádem. „Nedochází tam k takovému proudění a usazují se zde nečistoty a tuky. Pokud vrstva usazenin dosáhne určité úrovně, dochází k narušení fungování kanalizace. Je proto nutné ji průběžně celou čistit,“ vysvětluje Mrkos.
Jak se kanalizace čistí? Tryska se zavede do kanalizace a zpětným táhnutím se vytvoří tlakový trychtýř, který táhne nečistoty zpět, a dojde tak k nasátí nečistot do nádrže ve vozidle. Špinavá voda je v zásobníku vozu vyčištěna a znovu použita.
„Oproti běžným modelům navíc zvládne nový čisticí vůz odvézt až dvojnásobek nečistot. Pokud se osvědčí, uvažujeme o zakoupení dalších kusů,“ uvádí Petr Mrkos.
Do čtyř let jenom na plyn
Recyklační vůz stál zhruba 13 milionů korun a byl hrazen z investičních prostředků Pražských vodovodů a kanalizací. Provoz plynového vozu je až o třetinu levnější než naftového, jeho pořízení je ale o milion korun dražší.
„Postupně převádíme celý vozový park na bioplyn. Do čtyř let chceme, aby všechna auta PVK byla na plynový pohon.“ Petr Mrkos, generální ředitel PVK
„Vozidlo má sice vyšší investiční náklady, nicméně náklady se nám díky tomu že bioCNG je cenově příznivější, poměrně brzy vrátí. Postupně proto převádíme celý vozový park na bioplyn. Do čtyř let chceme, aby všechna auta PVK byla na plynový pohon,“ dodává Petr Mrkos.
Úspora vypuštěného CO2 u jednoho vozidla činí zhruba 10 tun ročně. V případě výměny celého vozového parku za auta s pohonem na bioCNG, by byly emise CO2 sníženy až o 600 tun ročně.
Čistírna zásobí až 75 vozidel
PVK navíc plánuje do budoucna využívat vlastní bioCNG z Ústřední čistírny odpadních vod. V současné době se zde z bioplynu vyrábí elektřina, ale již příští rok začne výstavba jednotky umožňující úpravu bioplynu na bioCNG. Plánovaná pilotní jednotka má ročně vyrobit 600 tun bioCNG, což pokryje spotřebu až 75 vozidel. PVK tak plně naplní princip cirkulární ekonomiky. Vozidla budou poháněna na ekologické bioCNG a navíc z vlastních zdrojů.
Co je BioCNG? CNG je zkratka pro stlačený zemní plyn z anglického originálu Compressed Natural Gas. Jeho hlavní složkou je metan. BioCNG je plnohodnotnou náhradou klasického CNG a je možné ho spalovat ve všech autech s pohonem CNG. Vyrábí se z obnovitelných zdrojů bioplynu, jakým je například plyn vznikající přirozeně při čištění odpadních vod.